Panasonic GH3 käytössä


Kuvanlaatu

GH3 on ainakin omiin käsiini juuri sopivan kokoinen ja rakenteeltaan jämäkkä kamera, joka tässä suhteessa ansaitsee hyvinkin paikkansa kuvausarsenaalissa. Kamera sopii käteen hyvin sekä kahvan kanssa että ilman. Kuten edellä on mainittu, kamerassa on myös paljon kiinnostavia ominaisuuksia, joista saattaa olla hyötyä yllättävissäkin tilanteissa. Suuri kysymys onkin, millaiseen kuvanlaatuun kamera pystyy käytännössä.

Dynamiikka ja kohina

Vuoden varrella GH3 on ollut monessa mukana. Olosuhteet ovat vaihdelleet todella heikosti valaistuista hämyisistä sisätiloista liian kirkkaaseen keskipäivän aurinkoon. Yleisellä tasolla on todettava, että todella harvassa tapauksessa kamera ei ole pystynyt tuottamaan kuvaa, jota olen ollut hakemassa. Yleensä kuvanlaatu on ollut vähintään riittävä tilanteeseen nähden.

20130803_121953_1140471_sRGB_2880x

Panasonic GH3 & Lumix G X 12-35 f/2.8: ISO200, f/6.3, 1/200 s @18mm

Micro Four Thirds -järjestelmän pieni kennokoko aiheuttaa toki omat rajoituksensa, mikä näkyy erityisesti kameran tekemien kuvien dynamiikassa. Kinokoon kennolla varustettuihin kameroihin verrattuna kuvissa tulee varsinkin huippuvalojen suhteen rajat vastaan nopeasti. Tämä pätee sekä jpg- että raw-kuviin, myös raw-kuvat ovat tuntuneet dynamiikaltaan rajoittuneemmilta, kuin mihin on tottunut kinokoon järjestelmäkameralla kuvattaessa. Huolellisella valotuksella ja jälkikäsittelyllä on kuitenkin mahdollista saada aikaan kuvia, joiden dynamiikka riittää haastavissakin tilanteissa.

GH3 & G X 12-35: ISO200, f/6.3, 1/640 s @17mm. Käsitelty raw (Lightroom & Huelight High 30)

GH3 & G X 12-35: ISO200, f/6.3, 1/640 s @17mm. Käsitelty raw (Lightroom & Huelight CF High v30)

GH3 & G X 12-35: ISO200, f/6.3, 1/640 s @17mm. Jpg suoraan kamerasta.

GH3 & G X 12-35: ISO200, f/6.3, 1/640 s @17mm. Jpg suoraan kamerasta.

Ääriolosuhteissa mikä tahansa kamera kohisee, kysymys on lähinnä siitä kuinka paljon se haittaa. Tässä suhteessa parannus GH2:een verrattuna on selkeä ja kamera pystyy tuottamaan käyttökelpoisia kuvia aina herkkyyteen ISO6400 saakka. Esimerkiksi tämän jutun kansikuva, peilin kautta kuvattu omakuva, on kuvattu herkkyydellä ISO6400. Kohina alkaa toki näkymään ruudulle suurennetuissa kuvissa jo liikuttaessa herkkyysalueella ISO800 – ISO1600, mutta se ei vielä suuremmin häiritse kokonaisuutta. Suuremmat herkkyydet ISO2000-arvosta ylöspäin alkavat tuottaa kohinaa, joka joissain tilanteissa saattaa muuttua häiritseväksi – ainakin jos kuvaa katselee zoomattuna kokoon 1:1. Kohina näkyy kuvassa ylimääräisinä kohinaläiskinä, dynamiikan heikkenemisenä ja yksityiskohtien häipymisenä. Hyvä puoli on, että kohina esiintyy yleensä melko yksivärisenä ja hienojakoisena, mikä helpottaa sen häivyttämistä jälkikäsittelyssä.

Käytännössä olen huomannut, että herkkyyteen ISO3200 saakka voi antaa mennä mutta sitä suurempien arvojen kanssa pitää käyttää harkintaa tilanteen mukaan. Ennen kaikkea merkitsee kuvan lopullinen käyttökohde. Jos käyttökohde on nettifoorumi tai blogi jossa haluaa nillittää 1:1 kokoon zoomatun kuvan laadusta, alkaa kohina häiritsemään aikaisemmin.

Kamerat_DMC-GH3_ISO 6400_sRGB

Panasonic GH3: ISO6400

GH3vsXPro1vs5DIII-ISO6400

ISO6400: Panasonic GH3 vs. Fuji X-Pro1 vs. Canon 5D mk III

GH3 & Panasonic Leica 25 mm f/1.4: ISO3200, f/1.6, 1/50s @25 mm

GH3 & Panasonic Leica 25 mm f/1.4: ISO3200, f/1.6, 1/50s @25 mm. Jpg suoraan kamerasta.

Kameran tallettamien jpg-kuvien laatu on parantunut esimerkiksi GH2:een verrattuna. Aluksi erityisesti haastavissa olosuhteissa tuntui jopa siltä, että kamerasta sai irti parempia sävyjä kun valotti jpg-kuvat huolellisesti sen sijaan että olisi käsitellyt raw-kuvia Lightroomin puolella. Lightroomissa tarjolla oleva Adobe Standard -kameraprofiili tuntui varsin heikkotasoiselta monessa tilanteessa, eikä sen avulla pystynyt saamaan irti kameran raakatiedostoista kaikkea. Asiassa auttoi amerikkalaisen Colorfidelityn GH3:lle tarjoama Huelight-kameraprofiili Lightroomiin. Jossain vaiheessa tuli lisäksi hankittua DxO pro, mutta sen käyttö on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jäänyt varsin vähälle. Tilanne on korjaantunut hieman viime aikoina, joskin edelleen Colorfidelityn profiili tuntuu tarjoavan neutraalimman värintoiston joissakin tilanteissa. Alla olevista 1:1 rajatuista esimerkkikuvista näkee hyvin raw-kuvankäsittelyn ongelmallisuuden, varsinkin kun vertaa sitä ylempänä olevaan alkuperäiseen jpg-kuvaan. Ilman Huelight-profiilia jälki olisi suoraan sanottuna ala-arvoista. Vaikuttaa jonkin verran siltä, että Adobea ei kiinnostaisi palvella kasvavaa peilittömien (Micro Four Thirds) käyttäjien joukkoa.

LR-Raw-AdobeStd

Raw Lightroomissa: Adobe Standard -kameraprofiili

LR-Raw-HuelightStd30

Raw Lightroomissa: Huelight Standard v30 -kameraprofiili

GH3:n mukana tulee SilkyPix-ohjelman viimeisin versio, mutta se tuntuu tarjoavan vielä huonomman vaihtoehdon GH3:n raw-tiedostojen käsittelyyn.

HDR-kuvaus

Kuten muistakin markkinoilla olevista kameroista, myös GH3:sta löytyy (ah niin muodikkaita) valmiita kuvaus- ja tuunausohjelmia eri tarpeisiin. Mukana on kuvien automaattista tuunaamista, värjäämistä, mustavalkoa mutta myös esimerkiksi HDR-vaihtoehto. HDR-toimintoa ei ole kuitenkaan toteutettu parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kameralla kuvaa HDR-tilassa, ottaa se automaattisesti kolme erillistä valotusta, koostaa ne yhdeksi jpg-kuvaksi ja hävittää sen jälkeen alkuperäiset valotukset bittiavaruuteen. Raw-kuvaaminen on HDR-toiminnon kanssa poissa laskuista, mutta myös alkuperäiset, erilliset jpg-kuvat häipyvät jonnekin. Alla olevista kahdesta kuvasta näkee lisäksi, että HDR-toiminto ei itse asiassa tuota juurikaan lisäarvoa yhdestä raw-kuvasta optimoituun kuvaan verrattuna. GH3:n HDR-toiminnosta tuntuu lisäksi puuttuvan useimmista muissa vastaavalla ominaisuudella varustetusta kamerasta löytyvä erillisten valotusten automaattinen kohdistaminen, mikä mahdollistaa varsin toimivien HDR-kuvien ottamisen käsivaralta. Ei näin.

Raw-kuvasta optimoitu kuva. GH3 & G X 12-35: ISO200, f/5, 1/160 s @ 12mm

Raw-kuvasta optimoitu kuva. GH3 & G X 12-35: ISO200, f/5, 1/160 s @ 12mm

GH3:n HDR-toiminnon avulla otettu kuva. GH3 & G X 12-35: ISO200, f/5.6, 1/60s @ 12mm

GH3:n HDR-toiminnon avulla otettu kuva. GH3 & G X 12-35: ISO200, f/5.6, 1/60s @ 12mm

Edellä mainittu HDR-mahdollisuus oli kiinnostava, sillä itseäni Panasonicin jårjestelmäkameroissa on aina nyppinyt erityisesti se, miten valotuksen haarukointi on toteutettu: valotusta voi haarukoida ainoastaan yhden EV-askeleen välein, ottamalla 3, 5 tai 7 erillistä kuvaa. Tällä pääsee maksimissaan kuuden (EV) valotusaskeleen kokonaisuuteen, mikä itse asiassa on sama mihin joillakin kameroilla pääsee ottamalla ainoastaan kolme erillistä valotusta. Parhaimmillaan kameroissa tänä päivänä pystyy käyttämään valotuksen haarukointia kolmen EV-askeleen välein ottamalla 2, 3, 5 tai 7 erillistä kuvaa. Tällä tavalla on mahdollista päästä jopa 18EV-askeleen eroihin valotuksessa. Hyvä luettelo eri kameramallien haarukoinnista löytyy HDR-Photography.com -sivustolta.

Normaalistihan HDR-kuvaamisessa toimii hyvin sellainen, että otetaan kolme raw-kuvaa kahden EV-askeleen välein. Tuohon nähden siis GH3:n tarjoamat mahdollisuudet istuvat huonosti, sillä kuvia tulee joko liikaa tai niiden dynamiikka-alue on liian suppea.  HDR-kuvat onkin parasta kuvata GH3:lla manuaalisesti.

Panasonic GH3 & Lumix G 7-14 f/4: Photomatix HDR

Panasonic GH3 & Lumix G 7-14 f/4: Manuaalinen kolmen raw-kuvan sarja (-2EV, EV0, +2EV), käsittely HDR:ksi Photomatix Pro -ohjelmalla

Panasonic GH3 & Lumix G 7-14 f/4: ISO125, f/5.6, 13,0 s @13mm

Panasonic GH3 & Lumix G 7-14 f/4: ISO125, f/5.6, 13,0 s @13mm. Raw optimoitu Lightroomissa.

<< UudistuksiaVideokuvaus ja johtopäätökset >>

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: